Przygotowanie do pisania rozprawki
1. Rozumienie tematu: przeczytaj temat, podziel go na tytuł i instrukcję, wymień czynności wskazane w instrukcji, odpowiedz na pytanie: kim jest człowiek, i co to znaczy być człowiekiem, jaki materiał należy wykorzystać przy omówieniu tematu?
2. Wybór i analiza materiału: zapisz tytuły utworów, które możesz wykorzystać do wykonania zadania, odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat przedstawienia człowieka w różnych epokach, szczególnie w renesansie i romantyzmie.
3. Gromadzenie materiału:
-Sformułuj hipotezę w formie pytania – czy
uważasz, że prawdą jest, że być człowiekiem to poznać różnorodność ludzkich
doświadczeń? Jak nazywa się postawa, która stawia człowieka w centrum
zainteresowań, skupia się na potrzebach, szczęściu, godności człowieka?
-Wyszukaj w wybranych utworach literackich:
renesansu i romantyzmu bohaterów, którzy sprostali zadaniu bycia człowiekiem
(postawy godne, humanitarne), opisz je w formie argumentów, udzielając
odpowiedzi: kim jest człowiek i co to znaczy być człowiekiem? Przywołaj wybrany
tekst kultury popularnej, w którym pojawia się temat bycia człowiekiem,
przedstaw postawy/postawę bohatera jako argument potwierdzający tezę (film,
literatura).
4. Uporządkowanie kompozycji: wstęp, rozwinięcie, podsumowanie.
5. Kryteria oceniania rozprawki: uzasadnienie stanowiska, poprawność rzeczowa, zamysł kompozycyjny i spójność, styl wypowiedzi, poprawność językowa i poprawność zapisu.
6. Praca powinna liczyć nie mniej niż 250 słów.
4. Uporządkowanie kompozycji: wstęp, rozwinięcie, podsumowanie.
5. Kryteria oceniania rozprawki: uzasadnienie stanowiska, poprawność rzeczowa, zamysł kompozycyjny i spójność, styl wypowiedzi, poprawność językowa i poprawność zapisu.
6. Praca powinna liczyć nie mniej niż 250 słów.
Temat nr 2: Inspirując się życiem i twórczością Leonarda da
Vinci, przedstaw współczesny obraz człowieka- twórcy kultury i/lub odbiorcy-
kultury.
1. Forma pracy: prezentacja multimedialna.
2. Materiał do wykorzystania: przykłady współczesnej kultury: malarstwo, architektura, film, gry komputerowe, reklama, literatura, plakat, fotografia i inne.
3. Kryteria oceniania: zrozumienie tematu, właściwy dobór materiału, estetyka pracy, kompozycja elementów wizualnych, kreatywność, umiejętne podsumowanie.
1. Forma pracy: prezentacja multimedialna.
2. Materiał do wykorzystania: przykłady współczesnej kultury: malarstwo, architektura, film, gry komputerowe, reklama, literatura, plakat, fotografia i inne.
3. Kryteria oceniania: zrozumienie tematu, właściwy dobór materiału, estetyka pracy, kompozycja elementów wizualnych, kreatywność, umiejętne podsumowanie.