Zadania z części humanistycznej (opracowane przez Małgorzatę Kowalską)

Temat nr 1: „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce”. Słowa Terencjusza uczyń mottem rozprawki o tym, kim jest człowiek i co to znaczy być człowiekiem. W rozważaniach odwołaj się do wybranych utworów literatury renesansu i romantyzmu oraz wybranego tekstu kultury popularnej.
Przygotowanie do pisania rozprawki 
1.  Rozumienie tematu: przeczytaj temat, podziel go na tytuł i instrukcję, wymień czynności wskazane w instrukcji, odpowiedz na pytanie: kim jest człowiek, i co to znaczy być człowiekiem, jaki materiał należy wykorzystać przy omówieniu tematu?
2. Wybór i analiza materiału: zapisz tytuły utworów, które możesz wykorzystać do wykonania zadania, odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat przedstawienia człowieka w różnych epokach, szczególnie w renesansie i romantyzmie. 
3.  Gromadzenie materiału:
-Sformułuj hipotezę w formie pytania – czy uważasz, że prawdą jest, że być człowiekiem to poznać różnorodność ludzkich doświadczeń? Jak nazywa się postawa, która stawia człowieka w centrum zainteresowań, skupia się na potrzebach, szczęściu, godności człowieka?
-Wyszukaj w wybranych utworach literackich: renesansu i romantyzmu bohaterów, którzy sprostali zadaniu bycia człowiekiem (postawy godne, humanitarne), opisz je w formie argumentów, udzielając odpowiedzi: kim jest człowiek i co to znaczy być człowiekiem? Przywołaj wybrany tekst kultury popularnej, w którym pojawia się temat bycia człowiekiem, przedstaw postawy/postawę bohatera jako argument potwierdzający tezę (film, literatura). 
4.  Uporządkowanie kompozycji: wstęp, rozwinięcie, podsumowanie.
5. Kryteria oceniania rozprawki: uzasadnienie stanowiska, poprawność rzeczowa, zamysł kompozycyjny i spójność, styl wypowiedzi, poprawność językowa i poprawność zapisu. 
6.  Praca powinna liczyć nie mniej niż 250 słów.

Temat nr 2: Inspirując się życiem i twórczością Leonarda da Vinci, przedstaw współczesny obraz człowieka- twórcy kultury i/lub odbiorcy- kultury. 
1.  Forma pracy: prezentacja multimedialna. 
2.  Materiał do wykorzystania: przykłady współczesnej kultury: malarstwo, architektura, film, gry komputerowe, reklama, literatura, plakat, fotografia i inne. 
3. Kryteria oceniania: zrozumienie tematu, właściwy dobór materiału, estetyka pracy, kompozycja elementów wizualnych, kreatywność, umiejętne podsumowanie.